Trigger pointy jsou bolestivé body ve svalech. Tyto body jsou tvořeny svalovými vlákny, která jsou neustále stažená (v permanentní kontrakci). V takto staženém „shluku“ vláken dochází k hromadění metabolitů, které se pak spolupodílejí na vzniku bolesti. Bolest nám má signalizovat, že „něco“ není v pořádku.

 

      

 

Pro Trigger pointy je typické, že způsobují přenesenou bolest. V praxi to vypadá tak, že např. máte bolest, nebo mravenčení v oblasti lokte či zápěstí. Problém ale může být skryt ve svalech ramenního kloubu, kde právě vznikají Trigger pointy zodpovědné za bolest v oblasti zápěstí. Bolí vás čéška a už pomýšlíte na skokanské koleno, ale bolest je způsobena Trigger pointy ve stehenním svalu. Máte bolestivou patu a s jistotou byste tvrdili, že jde o patní ostruhu, ale bolest může být zase přenesená z lýtkového svalu, takových to příkladů je nespočet.

 

Každý Trigger point má pak své místo, kde může způsobovat  přenesenou bolest. Jednotlivé svaly mají určitá místa, kde se Trigger pointy nejčastěji vyskytují.

 

Další specialitou Trigger pointů je jejich řetězení. Řetězit se mohou na stejnostranné končetině nahoru, dolů (k hlavě či k palci) nebo i do kříže do druhostranných končetin. Přesný vzorec řetězení neexistuje.

Dále je pro ně typické jump sign. Pokud si ve svalu vyhmátnete Trigger point a přebrnknete přes ně(aktivujete jej), můžete vyvolat záškub vzdálených částí těla. Například Trigger point v rameni může vyvolat záškub vaší pánve nebo nohy. Záškub vede obvykle do problémových partií vašeho těla.

Trigger point se také často pojí s blokádami kloubů a jsou součástí funkčních poruch pohybového systému.

 

Proč Trigger pointy vznikají?

 

Trigger point často slouží jako obranný mechanismus, který má za úkol zamezit dalšímu poškozování dané tkáně. Sval, ve kterém je aktivní Trigger point, je bolestivý a signalizuje nám, že je tkáň poškozena a potřebuje čas na regeneraci. Bolest dále vede ke změně pohybového chování (např. změna biomechanické osy dolní končetiny).

V praxi to ale většinou takhle nefunguje, protože své tělo moc neposloucháme a za každou cenu se snažíme bolestivé signály přehlížet. Tělo se umí do jisté míry zadaptovat, ale tento stav neudrží donekonečna.

Trigger point se dále vytváří ve svalech, které špatně zapojujeme a následně pak přetěžujeme. 

 

Jak nám škodí?

 

Trigger pointy mohou v těle přetrvávat a různě se řetězit i poté, co jejich ochranná funkce již není zapotřebí. Pak nám jen zbytečně způsobují bolest a mohou zase negativně ovlivňovat naše pohybové stereotypy.

Zvyšují rovněž napětí svalu, ve kterém se nacházejí. Daný sval pak více tlačí a mechanicky namáhá místo svého začátku nebo úponu.  Takový sval nepracuje ekonomicky a jeho metabolismus je snížený.

Jakým způsobem je ovlivnit a situaci napravit?

Trigger point se dá zničit vhodným cvičením, kdy nastartujeme správné svalové souhry, které docílí toho, aby se přetížené svaly zaktivovaly správně.

Další možností může být cílené protažení a pak opakované zaktivování daného svalu, ve kterém se přetížení nachází.

U některých jedinců velmi dobře Trigger pointy mizí po správné aplikaci kineziotapingu.

Další, velmi účinnou, ale zato bolestivou metodou je presura Trigger pointu. Ve svalu si vyhmátnete bolestivý bod a zatlačíte do něj. Bolest se může přenést i do vzdálenějších míst vašeho těla, tlak je nutné udržet minimálně 30 s, pak povolit a zase zopakovat, tento proces je možné doplnit o různé mírné protahovací pohyby našich končetin.

 

Nejdůležitější je odhalit příčinu, proč se nám Trigger point vlastně vytváří. Pokud toto neuděláme, Trigger pointy se nám budou s největší pravděpodobností vracet stále zpět.

 

Mgr. Helena Brandová

JSN Pixel template designed by JoomlaShine.com